Logistieke organisaties zijn bij wet- en regelgeving gebonden aan rij- en rusttijden voor medewerkers. Dit houdt in dat chauffeurs na een bepaald aantal uur, verplicht even rust moet nemen. Aan het eind van een lange rit dient er ook voldoende rust te worden gegeven zodat de chauffeur uitgerust en veilig weer de weg op kan. Om dit goed op papier bij te houden wordt er gebruik gemaakt van een tachograaf. Om dit proces te vernieuwen en te digitaliseren, heeft Data2Track een tachograaf app ontwikkeld.

De Klassieke Tachograaf

Een tachograaf is van oorsprong een kastje wat ingebouwd wordt in vrachtwagens om de rijtijden en afstanden bij te houden. Wanneer een chauffeur begint aan zijn rit wordt de teller handmatig gestart en meet het de snelheden, afstanden en tijden die een chauffeur aflegt. Ook de pauzes zijn hierop zichtbaar en worden bijgehouden. Aan het einde van de rit doet de chauffeur de teller uit en kan er een bon geprint worden. Eenmaal op de thuisbasis wordt dit bonnetje afgeleverd en meegenomen in de urenregistratie. Dit bonnetje kan ook bepalend zijn voor de uitbetaling van de chauffeur.

De Digitale Tachograaf

De digitale tachograaf van Data2Track die koppelt de tachograaf door middel van bluetooth aan de tachograaf app. Hierdoor wordt het uitprinten van het bonnetje overbodig en worden de uren meteen doorgegeven aan de opdrachtgever. Die kan zo ook in de gaten houden of de chauffeur de juiste route aflegt en of er voldoende rust genomen wordt. Zo wordt ook het welzijn van de vervoerder gewaarborgd.

De tachograaf app werkt ook heel goed in de scheepvaart en andere logistieke sectoren waarbij er met werk- en rustregelingen gewerkt wordt. Ook vaarders hebben te maken met regels die de fysieke en mentale gezondheid moeten waarborgen en voor voldoende rust moeten zorgen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *